صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> آخرین استفتائات >>
مرجع ما | برابری و مساوات دیه زن و مرد/ پاسخ حضرت آیت الله صانعی
بازدید این صفحه: 70          تاریخ انتشار: 1398/4/13 ساعت: 06:52:25
برابری و مساوات دیه زن و مرد/ پاسخ حضرت آیت الله صانعی

حضرت آیت الله العظمی صانعی به پرسشی درباره نصف بودن دیه زن نسبت به دیه مرد پاسخ گفته است. به گزارش مرجع ما به نقل از پایگاه معظم له، متن پرسش و پاسخ مطرح شده بدین شرح است:

موضوع: استفتائی

 

حضرت آیت الله العظمی صانعی به پرسشی درباره نصف بودن دیه زن نسبت به دیه مرد پاسخ گفته است.

به گزارش مرجع ما به نقل از پایگاه معظم له، متن پرسش و پاسخ مطرح شده بدین شرح است:

پرسش: چرا ديه زن، نصف ديه مرد در نظر گرفته شده است؟

پاسخ:  اينكه چرا ديه زن نصف ديه مرد است، به نظر اين جانب كه قائل به برابري و مساوات ديه زن و مرد مي باشم، وجهي ندارد؛ به علاوه كه در روايات و آيات هم ـ قطع نظر از آنكه فقيهي محقّق و مدقّق، همانند مقدّس اردبيلي(قدس سره) در حدود پانصد سال قبل تقريباً در نجف اشرف در كنار قبر باب العلم حضرت اميرالمؤمنين (عليه افضل صلوات المصلين) در كتاب گرانقدر و سنگين و ارزشمند خود كه به «مجمع الفائدة و البرهان» نامگذاري شده، اصل وجود روايت بر نصف بودن ديه را رد كرده و فرموده: فما اعرفه فكانه اجماع او نص ما اطلعت عليه ـ اصولاً از فلسفه و علت آن در رواياتي كه مورد استناد ديگران هم قرار گرفته، چيزي ذكر نشده بلكه اشاره اي هم به آن، به نظر نمي رسد; و راه تشخيص علل و فلسفه احكام، منحصر به نقل و عقل است نه اعتبارات و يافته هاي غيرمستند به نبي ظاهر (يعني همان كتاب و سنت) و نبي باطن (يعني عقل) كه آن اعتبارات بر فرض تمام بودنش اعتبار است و با قاعده عقلي و شرعي «لا اعتبار با لاعتبار» از ارزش استناد و اعتماد و ترتيب اثر، ساقط است.    81/7/30

منبع: کتاب مجمع المسائل جلد سوم

 

کد خبر: 139841341538
1398/4/13