صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> آخرین استفتائات >>
مرجع ما | میزان فطریه و کفاره روزه ۹۷ بنابر فتاوای مراجع عظام تقلید
بازدید این صفحه: 3422          تاریخ انتشار: 1397/3/23 ساعت: 06:28:13
میزان فطریه و کفاره روزه ۹۷ بنابر فتاوای مراجع عظام تقلید

مراجع عظام تقلید هرساله براساس قوت غالب و متناسب با نرخ ارزاق عمومی، میزان زکات فطره که بر عهده فرد و افراد تحت سرپرستی او قرار می گیرد را اعلام می کنند. به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا نظر این مراجع تقلید شیعه درباره میزان زکات فطره بدین شرح است:

موضوع: استفتائی

مراجع عظام تقلید هرساله براساس قوت غالب و متناسب با نرخ ارزاق عمومی، میزان زکات فطره که بر عهده فرد و افراد تحت سرپرستی او قرار می گیرد را اعلام می کنند.

نظر به این که در آستانه عید سعید فطر قرار گرفته ایم و پایان یافتن یک ماه روزه داری و بندگی خدا، حضرات آیات عظام سیستانی ، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، جوادی آملی، صانعی، سبحانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، میزان زکات فطره و کفاره روزه در سال ۹۷ را اعلام کرده اند.

به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا نظر این مراجع تقلید شیعه درباره میزان زکات فطره بدین شرح است:

حضرت آیت الله العظمی سیستانی:

برای زکات فطره کافی است برای هر نفر سه کیلوگرم از غذاهای معمول شهرش مانند گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت یا مبلغ معادل یکی از آنها را به مستحق بدهد.

 

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی:

فطریه هر نفر یک صاع(تقریبا ۳کیلو گرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها می باشد، که باید به مستحق داده شود، و بنابر احتیاط واجب، این مقدار، از غذای معمول محل فرد باشد، و اگر پول یکی از اینها را هم به همان میزان بدهد، کافی است. بنابراین به حساب گندم به مبلغ ۷۵۰۰تومان در ایران برای هر نفر تعیین شده است.

 

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع  (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.

 

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

دفتر این مرجع تقلید، مبلغ ۸۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به‌حساب گندم تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به‌حساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، مبلغ ۲۰۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۲۰۰۰۰تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:

مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ هشت هزار تومان (۸،۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.

همچنین مبلغ مربوط به  کفاره غیر عمدروزی ۲۵۰۰ تومان، کفاره عمد روزی۱۵۰ هزار تومان و کفاره شکستن قسم، ۲۵ هزار تومان تعیین شده است.

 

حضرت آیت الله العظمی صانعی:

مقدار زکات فطره تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و هم چنین برنج می باشد که امروزه جزء قوت غالب است، و پرداختن قیمت هرکدام از آن ها به قیمت بازار همان محل هم کافی است و در حال حاضر قیمت سه کیلوگرم گندم در اکثر شهرهای ایران تقریباً ۷۰۰۰ تومان و قیمت سه کیلوگرم برنج ۳۰۰۰۰ تومان می باشد که پرداخت آن مجزی و برائت ذمه با آن حاصل می شود.

میزان کفاره یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم، که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمی کند؛ مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن نیز داشته باشد.

مبلغ آن (قیمت گندم) در سال ۱۳۹۷ بابت کفاره غیر عمد تقریباً ۲۰۰۰ تومان و کفاره عمد (معادل ۶۰ روز)۱۲۰۰۰۰ تومان می باشد.

 

حضرت آیت الله العظمی سبحانی:

بر اساس اعلام دفتر این مرجع تقلید، میزان مبلغ فطریه در قم ۶۰۰۰ تومان (احتیاط ۷۰۰۰ تومان) در شهرستان ها قیمت سه کیلو گندم خوردنی متعارف.

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ هشت هزار تومان (۸,۰۰۰ تومان) و سایر شهرها مبلغ هفت هزار تومان (۷,۰۰۰ تومان) و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ بیست هزار تومان (۲۰,۰۰۰ تومان) اعلام شده است.(توجه داشته باشید طبق نظر این مرجع تقلید در پرداخت زکات فطره افراد مخیرند بین پرداخت بر اساس گندم یا برنج ایرانی و یا برنج خارجی، در واقع با پرداخت هر یک از این سه بری الذمه خواهند شد ان شاء الله. در ضمن در شهرهایی که بتوان سه کیلو گندم یا سه کیلو برنج را با مبلغی کمتر از مبلغ اعلامی خریداری نمود کافی است همان مبلغ را بپردازند.)

پیش از این نیز مبلغ کفاره عمد و عذر به شرح ذیل اعلام شده بود:

کفاره عذر هر روز ۲۵۰۰ تومان

کفاره عمد هر روز ۱۵۰,۰۰۰ تومان

 

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی:

زکات فطره برای کسانی که قوت غالب شان گندم می باشد برای هر نفر حداقل۸۰۰۰ تومان و برای کسانی که می خواهند قیمت برنج پرداخت نمایند طبق قیمت برنج مصرفی سه کیلو گرم محاسبه گردد.

البته طبق نظر آیت الله نوری همدانی، قوت غالب ملاک نمی باشد و کسی بخواهد فقط قیمت گندم را بدهد کفایت می‌کند.

همچنین کفاره افطار روزه غیر عمدی برای هر نفر روزی ۲۰۰۰ تومان و کفاره افطار روزه عمدی برای هر روز ۱۲۰۰۰۰ تومان می باشد.

کد خبر: 139732341471
1397/3/23