صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> آخرین استفتائات >>
مرجع ما | حضرت آیت الله صانعی: در تساوی مرد و زن در دیه و قصاص، نیازی به پرداخت فاضل دیه از طرف اولیاء مقتوله و یا از بيت المال نمی‌باشد.
بازدید این صفحه: 3771          تاریخ انتشار: 1396/5/11 ساعت: 13:49:21
حضرت آیت الله صانعی: در تساوی مرد و زن در دیه و قصاص، نیازی به پرداخت فاضل دیه از طرف اولیاء مقتوله و یا از بيت المال نمی‌باشد.

حضرت آیت الله صانعی در استفتائی به «عدم نیاز به پرداخت فاضل دیه از طرف اولیاء مقتوله و یا از بيت المال» پاسخ داده اند. به گزارش مرجع ما به نقل از پایگاه معظم له متن استفتاء و پاسخ به آن به شرح زیر است:

موضوع: استفتائی

 

حضرت آیت الله صانعی در استفتائی به «عدم نیاز به پرداخت فاضل دیه از طرف اولیاء مقتوله و یا از بيت المال» پاسخ داده اند.

به گزارش مرجع ما به نقل از پایگاه معظم له متن استفتاء و پاسخ به آن به شرح زیر است:

بسمه تعالی

س- همانگونه که در خبرها آمده اخیراً با کمال تأسف دختر بچه‌ای به نام آتنا توسط مردی به قتل رسیده است با توجه به مواد قانونی مبنی بر اینکه در صورت قتل یک زن توسط مرد جهت اجرای قصاص؛ رد فاضل دیه (نصف دیه) به خانواده قاتل لازم می‌باشد و با توجه به اصلاحیه قانون مجازات اسلامی در خصوص پرداخت فاضل دیه از بیت المال مسلمین در موارد خاصی که عفت عمومی جریحه‌دار گشته نظر حضرتعالی چه می‌باشد؟

ج- به نظر اين جانب مرد و زن در حكم قصاص، برابر مي باشند. بنابراين، درصورت قتل عمدي زن توسط مرد درصورتي كه اولياي دم بخواهند او را قصاص نمایند مرد قاتل بدون پرداخت چيزي قصاص مي‌شود چرا که النفس بالنفس، لا، بالنفس و نصف الدية. و «الاُنثی بِالاُنثی» که در آيه 178 سوره بقره آمده است نیز خود ناظر به نفي تبعيض است كه در كتاب القصاص مفصلاً مورد بحث و تفسير قرار داده ام و مي توانيد براي اطلاع اجمالي به تفسير مجمع البيان، ذيل آيه مراجعه نماييد، بنابراین با توجه به نظر اینجانب در تساوی مرد و زن در دیه و قصاص، نیازی به پرداخت فاضل دیه از طرف اولیاء مقتوله و یا از بيت المال نمی‌باشد.

-------------------

 

1). فقه الثقلین، کتاب القصاص، ص161

کد خبر: 139651141393
1396/5/11