صفحه اول  اخبار اندیشه آخرین استفتائات آثار فقهی مرجع استخاره تماس با ما درباره ما
مرجع ما پایگاه اطلاع رسانی مراجع شیعه http://marjaema.com
مطالب مهم
تبلیغات
اخبار
اوقات شرعی
اخبار حوزه و دانشگاه
» تأکید نماینده مجلس بر اجرای قوانین حوزه زنان
» گزارش تصویری از مراسم عزاداری و سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
» پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد
» بیانیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی حکم اخیر شیخ الازهر: کشتار غیر مسلمین در هر کجای دنیا شدیداً محکوم است
صفحه اول  >> آخرین استفتائات >>
مرجع ما | تکلیف روزه در روزهای بسیار بلند در صورت خوف از بیماری برای افراد نوبالغ یا نحیف و مسن: فتوای جامع حضرت آیت الله سیستانی
بازدید این صفحه: 3411          تاریخ انتشار: 1396/3/31 ساعت: 09:21:04
تکلیف روزه در روزهای بسیار بلند در صورت خوف از بیماری برای افراد نوبالغ یا نحیف و مسن: فتوای جامع حضرت آیت الله سیستانی

حضرت آیت الله العظمی سیستانی به پرسشی درباره تکلیف روزه در روزهای بسیار بلند در صورت خوف از بیماری برای افراد نوبالغ یا نحیف و مسن پاسخ داده اند. به گزارش مرجع ما به نقل از شفقنا متن پرسش به همراه پاسخ جامع مرجع عالیقدر جهان تشیع به شرح ذیل است:

موضوع: استفتائی

حضرت آیت الله العظمی سیستانی به پرسشی درباره تکلیف روزه در روزهای بسیار بلند در صورت خوف از بیماری برای افراد نوبالغ یا نحیف و مسن پاسخ داده اند.

به گزارش مرجع ما به نقل از  شفقنا متن پرسش به همراه پاسخ جامع مرجع عالیقدر جهان تشیع به شرح ذیل است:

پرسش:

بسمه تعالی
اگر از دیدگاه متخصصان، روزه برای مدت بیش از مثلا ۱۸ ساعت برای دختران و پسران نو بالغ و یا افراد نحیف و مسن، احتمال عقلایی تاثیر نامطلوب بر رشد داشته و یا احتمال بیماری ها و نارسائی کلیوی و امثال آن را افزایش دهد، آیا چنین نظر کارشناسی و یا خوف و احتمال ضرر از سوی عقلا و یا شخص مکلف، مجوز رفع تکلیف روزه به ویژه در کشورهایی با روز های بسیار بلند نظیر کشورهای اروپایی که در تابستان ممکن است طول روز حدود ۲۰ ساعت یا بیشتر باشد، می شود؟

پاسخ:
بسمه تعالى
اگر ضرر محتمل از نظر عقلا معتنا به نیست ویا قابل پیشگیرى است ( مثلاً با استفاده از نوعى از غذاها ویا مایعات در سحرى ویا با استراحت در ساعات بیشترى در روز) باید روزه را بگیرد. واما در غیر این دو صورت روزه هر روزى که خوف ضررش را دارد بر او واجب نیست ، بنابر این اگر روزه گرفتن حتى یک روز برایش بى ضرر است باید همان یک روز را روزه بگیرد . ومعیار خوف خود مکلف است، ونظر کارشناس اگر برایش موجب خوف نشود اعتبارى ندارد. واگر روزه طولانى ضرر چندانى برایش ندارد ولى مشقت زیاد دارد باید نیت روزه کند وهر وقت در اثناء روز ادامه روزه حرجى شد مى تواند به مقدار ضرورت از آب ویا غذا استفاده کند وسپس آن روز را قضا کند.

کد خبر: 139633141374
1396/3/31